Eiropas čempionāts futbolā: tavs sporta likmju ceļvedis

Vai tev ir kādreiz bijusi pārliecība pirms spēles, ka komanda uzvarēs, bet sporta totalizatoru lapās ir grūtības kaut ko atrast? Mēs tev palīdzēsim. Šajā pamācībā mēs iesim cauri dažādiem sporta likmju veidiem, uz ko tu vari veikt likmes, pastāstīsim, kā lasīt koeficientus un daudz ko citu! Tāpat mēs padarīsim mulsinošus terminus viegli saprotamus, lai tad, kad sāktos Euro 2020, tu būtu gatavs veikt likmes!


1.1 Saprast koeficientus

Koeficientu saprašana ir ļoti svarīga, lai kļūt par veiksmīgu likmju veicēju. Pietiekami laba koeficientu izpratne dos papildu pārsvaru tavās likmju stratēģijās. Tas palīdzēs tev saprast, cik daudz naudas tu vēlies likt, kā arī vienkārši to, kādas iespējamības tās iekļauj.


1.2 Kas ir koeficienti?

Ir trīs veidu koeficienti: amerikāņu, decimālais un daļveidu. Tie parāda viena un to pašu. Koeficienti norāda:

  • Iespējamību, ko viņi pārstāv.
  • Cik daudz naudas tu vari uzvarēt no šīs izvēles.

Šajā pamācībā mēs sniegsim plašāku ieskatu divos no trim formātiem: decimālais un daļveida.


Decimālie koeficienti

Decimālie koeficienti ir populārākais formāts Eiropā un arī ir vieglākais, ko saprast. Visai vienkārši ir noteikt, cik liels būs laimests ar decimālo koeficientu palīdzību. Viss, kas ir jādara – jāreizina tevis uzliktā nauda ar koeficientu. Pēc tam, kad likme ir veikta, noņem savu uzlikto naudu ar iznākumu, kas rodas pēc reizināšanas, tādējādi izrēķinot to, cik daudz esi laimējis.

Kā piemēru izmantosim sekojošos koeficientus par pirmajiem EČ mačiem:

Turcija 7.45
Neizšķirts 3.70
Itālija 1.57

Ja tu liec 100€ uz Itāliju, tu savu laimestu vari aprēķināt, sareizinot 100 ar 1.57, kas galarezultātā dod €157. Ja tu atņem uzlikto naudu (100€), atlikušie 57€ ir tavs laimests.

Līdzīgi – ja tu uzliec 100€ uz Turcijas uzvaru, 100 sareizini ar 7.45, kas dod izmaksu 745€ apmērā. Atņemot veikto naudas daudzumu, paliek 645€. Skaisti! Tu nekad neatradīsi koeficientus, kas ir zemāki par 1.00, jo tādā gadījumā tu zaudētu daļu no savas naudas pat tādā gadījumā, ja tava izvēle laimētu.

Kāpēc ir tāda starpība starp divām izmaksām? Kāpēc tu laimētu mazāk, ja veiktu likmi uz Itāliju nevis Turciju?


Aprēķināt netiešo varbūtību

Aprēķināt koeficientu iespējamību ir vitāli svarīgi taviem panākumiem, jo tas dos priekštatu par to, ar cik lielu iespējamību tu laimēsi.

Tas ir ļoti vienkārši un saprotami. Viss kas tev ir jādara, jāizdala “1” ar koeficientu. Ja mēs izmantojam to pašu piemēru, iespējamības uz pirmo Euro 2020 spēli ir šādas:

Itālijas uzvara: 1/1.57 = 64%
Neizšķirts: 1/3.70 = 27%
Turcijas uzvara: 1/7.45 = 13%

Ja saskaitītu visas varbūtības, pamanītu, ka kopā sanāk 104%! Vai procentam nevajadzētu būt 100%? Tas ir tas, kas pazīstams kā overround jeb bukmeikeru marža un papildu 4% ir tas, ko iegūst bukmeikeri par servisa nodrošināšanu un koeficientu piedāvāšanu.


Daļveida koeficienti

Ar šo tu bieži nesaskarsies, jo decimālos koeficientus ir daudz vieglāk saprast un izmantot, bet mēs paskaidrosim, ja nu gadījumā šī kļūst par tavu iecienītāko sistēmu.

Par piemēru ņemsim Anglijas iespēju uzvarēt: 3/2

Pirmais cipars no kreisās (3) parāda, cik reižu bukmeikers paredz, ka notikums nepiepildīsies. Cipars labajā pusē (2) norāda, cik daudz reižu tas piepildīsies.

Rēķinot netiešo varbūtību, izmantojot daļveida koeficientus, Anglija uzvarētu divās reizēs no piecām (3+2), kas apzīmē netiešo varbūtību ar 2/5 jeb 40%. Pārliekot uz decimālajiem koeficientiem, tas ir vienāds ar 2.50.


2. Pirmspēles & Live likmes

Tagad, kad mums ir pamatzināšanas par to, kā strādā koeficienti un netiešā varbūtība, mēs varam ieskatīties, kad un kur mēs varam veikt likmes.

Ir divas galvenās kategorijas: pirmsspēles un live.


2.1 Pirmsspēles likmju tirgi

Mēs vispirms sāksim ar to, ka paskaidrosim, ko domājam, kad sakām “tirgi” – vairāku veidu izvēles, kuriem ir koeficienti. Spēles uzvarētāju tirgus, piemēram, ir viens no populārākajiem tirgiem, un futbolā tas sastāv no mājinieku uzvaras, viesu uzvaras un neizšķirta. Principā – tirgus un likme ir veikta uz to, kura komanda izcīnīs uzvaru.

Pirmsspēles tirgus ir tāds, kas pieejams līdz pasākuma sākumam. Pieejamie tirgi ir ļoti daudzi un dažādi. Sporta likmēs, piemēram, bija pat pieejamas tādas likmes, vai Luiss Suaress kādam iekodīs 2014. gada Pasaules kausā!


2.2 Live tirgi

Live tirgi ir tādi, kas pieejami notikuma laikā, un tas paver vēl vairāk iespējas veikt likmes, piemēram, ir iespējams veikt likmes par to, kura komanda nākamā izpildīs stūra sitienu vai gūs vārtus. Ātrajos tirgos viss notiek zibenīgi, kā rezultātā jau pavisam drīz vari veikt nākamo likmi. Turpmākajā nodaļā apkoposim populārākos tirgus veidus.


3. Tirgus veidi

3.1 Spēles uzvarētājs

Spēles uzvarētājs vai 1X2 ir vienkāršākā futbola likmju forma. Tev ir jāizvēlas viens iznākums no trim. “1” apzīmē mājas komandas uzvaru, “X” apzīmē neizšķirtu, bet “2” ir izbraukuma komandas uzvara.

Ir svarīgi atcerēties, ka šo izvēļu rezultāti ir atkarīgi no tā, kāds iznākums ir pēc 90 minūtēm. Izslēgšanas spēļu laikā nav nozīme tam, kurš uzvara pagarinājumā vai 11 metru sitienu sērijā, rezultāts tiek ņemts vērā par 90 spēles minūtēm jeb pamatlaiku.


3.2 Vairāk / mazāk

Vairāk / mazāk, kas angļu valodā parasti tiek apzīmēts vienkārši ar O/U, gadījumā tu veiktu likmi par kādu kopējo rādītāju, kas pārsniegtu vai nepārsniegtu bukmeikeru piedāvāto līniju. Vienkāršākais un populārākais veids futbolā ir vairāk / mazāk 2,5 vārti. Šis ir tas gūto vārtu cipars, kas tiek nozīmēts konkrētai futbola spēlei un tiek saukts par galveno līniju.

Piemēram, tu vari veikt likmi, ka spēlē starp Franciju un Vāciju būs vairāk par 2,5 vārtiem. Tava likme būs precīza, ja spēlē tiks gūti trīs vai vairāk vārti, bet zaudēsi, ja būs divi vai mazāk gūti vārti. Ir svarīgi piefiksēt, ka nav nozīmes tam, kura komanda gūst vārtus šajā likmju tipā.

Tāpat vairāk / mazāk var tikt attiecināts uz citiem notikumiem, piemēram, stūra sitieniem, nopelnītajām kartītēm utt.


3.3 Abas komandas gūs vārtus

Šis ir visai pašsaprotams likmju veids un tam ir divas izvēles – “jā” un “nē”. Lai piepildītos “jā”, abām komandām 90 minūšu laikā ir jāgūst vārti. Šo likmju veidu var izvēlēties arī tādos gadījumos, ja esi pārliecināts, ka komanda neielaidīs vārtus.


3.4 Dubultiespēja

Dubultiespējā tu veic prognozi par diviem iznākumiem nevis par vienu, kā ir standarta gadījumos. Ņemot par piemēru augstāk minēto 1X2 modeli, dubultiespējā var izvēlēties 1X, X2 un 12. Protams, ka koeficienti šajā tirgū būs zemāki nekā tad, ja tiktu izvēlēta viena iespēja. Šo iespēju ir labi izvēlēties tad, lai palielinātu vērtību kombinētajai likmei, par kuru runāsim vēlāk.


3.5 Likme bez neizšķirta

Šis tirgus ļauj izvēlēties komandu, kas uzvarēs, taču gadījumā, ja spēle noslēgsies ar neizšķirtu, tu saņemsi atpakaļ savu veiktās likmes apmēru. Līdzīgi kā augstāk, arī šajā tirgū koeficienti ir mazāki, jo izslēdzam iespēju, ka spēle noslēgsies ar vienādu rezultātu.


3.6 Spēlētāju sniegums

Dažādas izvēles pieejamas attiecībā uz spēlētāju sniegumu, turklāt tirgi turpina paplašināties. Vari izvēlēties, kurš spēlētājs gūs vienus vārtus, divus vai trīs! Tu vari veikt likmi par to, cik daudz sitienus spēlētājs izdarīs vai cik kartītes tiks nopelnītas. Šādu veidu likmes ir laba ideja, kad spēlētājs uzņēmis labu formu, standartsituācijās vai izpildot soda sitienus.


3.7 Eiropas handikaps

Šajā tirgū komandai tiek iedota virtuāla vadība, un tu veic likmi par specifisku iznākumu, ņemot vērā to vadību. Šajā gadījumā arī var izvēlēties uzvarētāju no “1”, “X” un “2”. Šis ir ļoti izdevīgi tad, kad liela favorīte spēlē.

Par piemēru ņemsim Spānijas un Zviedrijas dueli 2021. gada 14. jūnijā. Spānijas uzvarai piešķirts koeficients 1,41. Lai izveidotu koeficientu interesantāku, tu vari piešķirt virtuālu 0-1 vadību Zviedrijai, izvēloties Spānija -1. Spāņi sāk ar 1 vārtu deficītu, bet koeficients uz panākumu būtu jau 2,22.


3.8 Puslaiks / Pilns laiks

Puslaiks / Pilns laiks angliski visbiežāk tiek apzīmēts ar HT/FT, bet šajā likmju veidā tiek veiktas prognozes par iznākumu gan pirmajā puslaikā, gan visā mačā kopumā. Tirgus izmanto 1X2 nomenklatūru, un šādā gadījumā 1/2 apzīmētu to, ka pēc pirmā puslaika vadībā atrasties mājinieku komanda, bet viesu komanda izcīnītu uzvaru visā spēlē. Šī ir laba likme, ja jūti, ka komanda spēs atspēlēties. “Manchester United” šosezon Premjerlīgas izbraukuma spēlēs bieži šādi sanāca.

Ir svarīgi piefiksēt, ka abiem rezultātiem jābūt pareiziem, lai likme tiktu traktēta kā uzvarēta, un rezultāts pēc 90 minūtēm ir tas, kas tiek ņemts vērā. Ja spēle turpinās papildlaikā, tad “pilns laiks” tiek skaitīts kā neizšķirts.

Tāpat būtiski zināt, ka likme balstās uz rezultātu, taču netiek ņemts vērā, kas uzvar konkrēto puslaiku.

Piemērs: Portugāle (uzskatīta par mājas komandu) ir vadībā ar 3:0 pēc pirmā puslaika, taču ielaiž vārtus pret Ungāriju otrajā puslaikā. HT/FT likme tiktu tik un tā traktēta kā 1/1, jo Portugāle atradās vadībā gan pēc pirmā puslaika, gan noslēdzoties spēlei, neskatoties uz to, ka zaudēja otro puslaiku.


3.9 Precīzs rezultāts

Uzminēt spēles rezultātu ir daudz reižu grūtāk, tāpēc ar koeficienti ir krietni augstāki. Tiek piedāvātas visas iespējamās izvēles, taču bieži vien ar “4+” tiek nosegta izvēle, kurā komanda gūs vairāk nekā četrus vārtus.


4. LIVE specifiskais tirgus

Kā jau iepriekš minēts, reāllaika likmju veikšana paver plašākas iespējas. Tas ļauj tev mainīt stratēģiju. Vai tev kādreiz šķiet pēc pirmajiem mačiem, ka nākamajā varētu būt liels emociju uzplūdums? Kartīšu likmju veidi varētu būt labs mērķis. Vai tu vari izvēlēties, ka būs vairāk par 3,5 vārtiem, ja jūti, ka būs vārtiem bagāta spēle.


5. Likmju galvenie padomi

Kas padara likmju veicēju patiešām veiksmīgu? Kopumā tas ir pavisam vienkārši – tev ir biežāk jāuzvar nekā jāzaudē. Bet kā to izdarīt? Triks ir atrast pārsvaru attiecībā pret tirgu, kas nostāda cenu, izvēloties vērtībās likmes.


5.1 Kas ir vērtīga likme?

Vērtīga likme, kā jau var noprast pēc nosaukuma, ir tāda, kas parāda, ka tai ir lielāka vērtība, jo cena to neatspoguļo realitātē. Citiem vārdiem runājot – likmes koeficients realitātē ir augstāks nekā tirgus izliktā varbūtība.

Par piemēru izmantosim monētas mešanu, lai paskaidrotu, kas ir likmes vērtība un kā aprēķināt paredzamo likmes vērtību.

Pieņemsim, ka monētas mešana ir godīga. Abi iznākumi (ģerbonis vai cipars) ir vienlīdz iespējami (50%), kā rezultātā koeficientam būtu jābūt 2,0. Ja tu spēj atrast bukmeikeru, kurš piedāvā koeficientu augstāku par 2,0, piemēram 2,20, tad tā ir vērtīga likme.

Protams, atrast vērtību futbolā ir daudz reižu grūtāk, un tajā brīdī nostrādā gan prasmes, gan izpēte, gan priekšnojautas.


6. Kuponu veidi

Tagad, kad esam apskatījuši uz kādiem likmju tirgiem var veikt likmes, tu varētu sākt domāt, kā izskatās kupons. Vispārīgi ir divi galvenie kuponu tipi – vienkāršie un kombinētie.


6.1 Vienkāršā likme

Vienkāršā likme ir tāda, kura atkarīga tikai no viena iznākuma. Piemēram, “Francija izcīnīs uzvaru” ir vienkārša likme, un tu uzvarēsi, ja Francija uzvarēs. Ja būs cits rezultāts, tu zaudēsi.


6.2 Kombinētās likmes

Pretēji ir kombinētās likmes, kurās ir divi vai vairāki iznākumi. Kupons ar divām izvēlēm tiek saukts par “dubulto”, bet ar trim – par “trīskāršo”, tiesa, tu vari iekļaut vēl vairāk likmes, ja vēlies. Ja tu laimē, tad prognozējam, ka nākamajā izbraucienā tas apmaksās jūsu izdevumus, jo tāda ir balva par kombinētajām likmēm! Tā ir viena no populārākajām kuponu formām, jo rodas krietni lielāks prieks, piepildoties vairākiem iznākumiem.


Kombinēto likmju idejas

Šis ir perfekts veids, kā pievienot papildu izklaidi EČ spēlēm. Kāpēc nepamēģināt noprognozēt, kuras komandas uzvarēs konkrētajā dienā? Vai kurās spēlēs būs trīs un vairāk gūti vārti? Tāpat vari sakombinēt prognozi par to, kuras komandas uzvarēs katrā no grupām.

Par piemēru ņemsim pirmās EČ sestdienas kalendāru:

Pirmajā sestdienā būs trīs spēles. Ja tu izvēlēsies favorītus, tavā kuponā būs Šveice, Dānija un Beļģija kā uzvarētājas, kad tās spēlēs pret attiecīgi Velsu, Somiju un Krieviju. Visu likmju kopējais koeficients ir 5,34.


6.3 Likmju izveidotājs

Likmju izveidotājs (angliski – “Bet builder”) ir funkcija, kas parasti tiek attiecināta uz futbolu, kas ļauj mainīt savu likmi tā, kā vēlies. Pieejamie tirgi parasti netiek kombinēti, bet ar šo funkciju tas ir iespējams.

Kā piemērs būtu, ka Harijs Keins gūs vārtus, vairāk par 7,5 stūra sitieniem un Anglijas uzvara pret Horvātiju. Šīs izvēles parasti nevar tikt kombinētas, bet “Bet builder” ļauj to izdarīt, krietni paaugstinot intrigu procesa laikā.


Euro 2020 iznākuma tirgi

Šis ir visai pašsaprotams tirgus, jo tu izvēlies, kura komanda izcīnīs uzvaru turnīrā. Likme tiek uzskatīta par sekmīgu, ja tevis izvēlēta komanda tiek kronēta par čempioni neatkarīgi no tā, kā uzvara tiek izcīnīta – pēcspēles sitienu sērijā, sīvā cīņā vai sagraujot pretinieku. Ir iespējamas nelielas koeficientu izmaiņas pēc tam, kad tiek paziņoti sastāvi vai gadījumos, ja līderi nevarēs palīdzēt traumu dēļ. Pašreiz piecas galvenās favorītes ir:

Anglija 6,0
Francija 6,0
Beļģija 6,5
Vācija 8,0
Nīderlande 8,0

Tā ir tikai viena opcija, bet vēl ir pieejami 68 dažādi EČ likmju tirgi. Iznākumu sadaļā tu atradīsi gan to, kuras komandas uzvarēs grupā, kuras paliks pēdējās un kuri būs rezultatīvākie spēlētāji.

Tāpat arī katrai grupai ir dažādi piedāvājumi. Var prognozēt gan grupas uzvarētāju, gan to, kuras komandas iekļūs izslēgšanas spēlēs. Duālā prognoze (“Dual Forecast”) ir tirgus, kurā var prognozēt, kuras divas komandas izcīnīs pirmo un otro vietu. Piemēram, koeficients uz Itālijas un Šveices vai Itālijas un Turcijas atrašanos pirmajās divās vietās A grupā ir 2,70.

Tāpat var veikt likmes par to, kuras komandas spēlēs finālā. Brīdī, kad top šis raksts, populārākie scenāriji ir Beļģija – Anglija un Francija – Vācija. Koeficients uz abiem iznākumiem ir 19.


Euro 2020 rezultatīvāko spēlētāju tirgus

Tāpat ir iespēja veikt likmes par to, kura būs rezultatīvākā EČ komanda. Pašā augšgalā pašlaik atrodas Spānija ar koeficientu 5,0, kam sekoja Beļģija (6,0) un Anglija (6,0). Ja runājam par vārtiem, tad Harijs Keins ir galvenais favorīts (koeficients 6,0), lai kļūtu par rezultatīvāko spēlētāju. Aiz viņa atrodas Romelu Lukaku (9,0), Krištianu Ronaldu un Kilians Mbapē, uz kuriem ir koeficients 10. Nav nejaušība, ka visi šie spēlētāji izpilda arī 11 metru soda sitienus, kas varētu notikt krietni biežāk, ņemot vērā VAR tehnoloģiju.


Noslēgums

Tā kā EČ 2020 ir tepat aiz stūra, mēs ceram, ka šī pamācība bija tev noderīga. Ceram, ka šis turnīrs ieviesīs prieku pēc aizvadītā pusotra gada, kas bijis grūts!